Pluk- en moestuin van de Buurderij in Overasselt

Buurderij de Lage Hof heeft als kernactiviteiten een agrarisch museum, dagbesteding voor ouderen, een gezellig huiskamercafé en een kleinschalig zorgcentrum. Hier wordt de sfeer van landelijk leven gecombineerd met de goede kanten van samenleven: elkaar ontmoeten, voor elkaar zorgen en samen zinvol bezig zijn. Bij de uitvoering zijn veel vrijwilligers betrokken. Voor de aanleg van een pluk- en  moestuin heeft de Buurderij van de SSBK een bijdrage gekregen.

De Buurderij wil in de komende fase meer inhoud geven aan activiteiten die de verbinding tussen de samenwerkende onderdelen, zorg, museum, huiskamercafé, maar ook met het dorp, versterken. Meer aandacht voor beleven van het leven op een boerderij en het platteland. De buitenruimte biedt daarvoor veel mogelijkheden. Eén van de deelprojecten is een pluk- en moestuin. Aan de achterzijde van het terrein, naast en met uitzicht vanuit de zorgwoningen wordt een grote moes- en pluktuin gerealiseerd, die rolstoeltoegankelijk is. In de tuin ligt de nadruk op het verbouwen van (vergeten) groenten, fruit, bloemen. Daarbij wordt gereedschap gebruikt van vroeger. Zo heeft de tuin een herkenningsfunctie voor de bewoners van de zorgwoningen maar is het ook interessant voor de bezoekers van het museum en hun (klein)kinderen. Niet alleen kennismaken met het oude gereedschap waarmee vroeger het land bewerkt werd, maar ook zien wat je er praktisch mee kunt doen.

Website:  buurderijdelagehof.nl

www.facebook.com/Buurderij-De-Lage-Hof/147340312903419